Błonnik bronią na odchudzanie i lepsze zdrowie


Można by napisać, że to jeden z cudownych składników roślin. Jest nam niezbędny do zachowania zdrowego stanu ciała. Dlaczego?

Jako magister biologii zawsze dziwiłem się dlaczego w procesie edukacji kwestia błonnika jest traktowana tak po macoszemu. A zgodnie z definicjami błonnik to różnego typu substancje zawarte w roślinach, które nie są trawione przez człowieka i niektóre zwierzęta. Wśród tych substancji są te zwane błonnikiem pokarmowym lub włóknem pokarmowym. W skład tej mieszaniny wchodzą substancje o charakterze polisacharydowym (celuloza, hemicelulozy, pektyny, gumy, śluzy) i niepolisacharydowym (ligniny, kutyny).

Trzeba pamiętać, że błonnika pokarmowego nie zawierają produkty odzwierzęce. Jego źródłem są:

  • warzywa

  • owoce

  • produkty zbożowe (otręby zbożowe, kasze, naturalne płatki zbożowe, musli, niełuskany ryż, pieczywo razowe i żytnie)

  • nasiona roślin strączkowych

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzienne spożycie błonnika pokarmowego u osób dorosłych powinno wynosić 20–40 g. Amerykańskie badania wskazują na dobowe spożycie na poziomie 14 g/1000 kcal. Nadmiar może skończyć się biegunką, ale przy prawidłowej diecie i naturalnym źródle błonnika to rzadkie przypadki.

Co w naszym ciele robi błonnik pokarmowy?

Zdrowa dieta czy proces odchudzania nie powinny odbywać się bez odpowiedniej ilości błonnika pokarmowego. Najlepiej oczywiście w naturalnej postaci, w nisko-przetworzonych produktach roślinnych. Jego naukowo potwierdzone właściwości stanowią katalog, który trzeba znać!

Błonnik powinien być ważną częścią naszej diety gdyż:

  • przyspiesza perystaltykę jelit, co przeciwdziała problemom jelitowym i pozwala lepiej pracować naszemu układowi pokarmowemu

  • spowolnienia rozkład węglowodanów, obniżenia stężenia glukozy we krwi i obniżenia zapotrzebowania na insulinę

  • zmniejsza uczucie głodu

  • wiąże jony sodu, czyli zmniejsza szkodliwość soli

  • wspomaga wytwarzanie soków trawiennych

  • zmniejsza wchłanianie cholesterolu

  • obniża ciśnienie tętnicze krwi

  • wspiera rozwój korzystnych bakterii jelitowych

Teraz już wiecie dlaczego ludzie na diecie w większości lub w całości roślinnej, są generalnie zdrowsi i szczuplejsi.

Ciekawostka

Jest też błonnik suplementarny, inaczej zwany funkcjonalnym, wyizolowany z produktów naturalnych (w tym zwierzęcych np. chitozan).


Paweł Marciniak

Redaktor naczelny portalu Nauka Fitness Zdrowie


Reklama



O nas

Nauka Fitness Zdrowie to portal dla aktywnych fizycznie. Łączymy rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Nauka Fitness Zdrowie jest wyłącznie portalem informacyjno-rozrywkowym. Nie prowadzimy porad medycznych, a wszelkie informacje zamieszczone na stronie nie zastępują indywidualnej konsultacji z lekarzem. Stosowanie się do treści zawartych na portalu powinno za każdym razem odbyć się pod nadzorem lekarza-specjalisty lub profesjonalnego trenera. Redakcja i wydawca portalu nie ponoszą odpowiedzialności za stosowanie porad zamieszczanych na stronie.


KONTAKT