Jak i dlaczego ćwiczyć z kettlami? Radzi Damian Hawrot


Kettlebells są prostymi i modnymi przyrządami do ćwiczeń. Polecane są początkującym, ale bywają stałym elementem treningów zawodowców. Jak i dlaczego warto ćwiczyć z nimi?

Damian Hawrot ma 25 lat i pochodzi z Jeleniej Góry. Jest absolwentem wychowana fizycznego i na co dzień pracuje jako trener personalny oraz instruktor zajęć grupowych. Specjalnie dla Was opowiada o ćwiczeniach z odważnikami kulowymi, czyli kettlami!

DLACZEGO I KTO?

Paweł Marciniak Nauka Fitness Zdrowie:
Dlaczego kettlebell jest dobrym narzędziem do ćwiczeń?

Damian Hawrot:
Ponieważ nie poświęcając dużej ilości czasu na jednostkę treningową, możemy świetnie rozwijać naszą siłę i wytrzymałość oraz palić dużą ilość kalorii. Tym bardziej jeśli naszym celem jest zrzucenie paru kilogramów. Po rozgrzewce wystarczy 20 minut treningu z użyciem kettlebell, żeby uzyskać efekt na wysokim poziomie. Poprzez mocne zaangażowanie mięśni stabilizujących w trakcie treningu z odważnikami kulowymi nasze ciało jest mniej podatne na kontuzje. Ćwiczenia z kettlami są świetnym uzupełnieniem do innych ćwiczeń na siłowni oraz idealnie sprawdzają się w treningu sportowców.

PM:
Dla kogo i w jakich sytuacjach polecasz ćwiczenia z kettlebell?

DH:
Kettlebells na pewno polecam osobom trenującym rekreacyjnie, jak i na poziomie wyczynowym czy zawodowym. Tym pierwszym po prostu poprawia to ogólną kondycję organizmu, spala dużą ilości kalorii podczas sesji treningowej. Osoby mające siedzący tryb pracy, a co za tym idzie posiadające dolegliwości bólowe pleców, zauważą znaczną poprawę, poprzez ćwiczenia z kettlami. U moich podopiecznych poprawiła się stabilizacja całego ciała. Co następnie przełożyło się na wyniki wyciskania sztangi leżąc na ławce poziomej, wyciskania sztangi nad głowę, martwego ciągu, przysiadów oraz innych ćwiczeń wielostawowych wykonywanych na siłowni.

Odważniki kulowe mają też zastosowanie w treningach osób, które robią to bardziej profesjonalnie. Dają zwiększoną stabilizację mięśniową, co świetnie przekłada się na sporty siłowe oraz sporty walki. Osoby trenujące chwytane sporty walki (grappling, brazylijskie jiu-jitsu) cenią sobie dużą siłę chwytu a dzięki kettlebells wejdą na wyższy poziom, w tym właśnie elemencie. Zwiększona siła i stabilizacja w obręczy barkowej, jaką zyskujemy podczas treningów, przekłada się na wszelkie sporty rzutowe, zespołowe (piłka ręczna, koszykówka) jak i indywidualne (pchnięcie kulą, rzut dyskiem, rzut oszczepem). Oczywiście siła generowana na te wszystkie rzuty i pchnięcia nie podchodzi tylko z mięśni naramiennych barku, ale z całego ciała. Warto jednak zaznaczyć, że osoby trenujące te dyscypliny najczęściej odczuwają dolegliwości w stawie ramiennym, który jest najbardziej obciążony. Trenując z odważnikami wzmacniamy nasze stawy zmniejszając podatność na kontuzje.

JAK ĆWICZYĆ?

PM:
O czym trzeba pamiętać ćwicząc z kettlebell, by ćwiczyć prawidłowo?

DH:
Technika wykonywania ćwiczeń w kettlebells jest najważniejsza. W każdym ćwiczeniu jest możliwość popełnienia błędów, które mogą skutkować w dłuższym czasie jakąś mniejszą lub większą kontuzją. Na początku swojej drogi z kettlebells polecam więc współpracę z trenerami na siłowniach, indywidualnie lub na zajęciach grupowych. Istnieją nawet szkoły kettlebells, w których są wykwalifikowani instruktorzy.


Najczęściej spotykane błędy w ćwiczeniach z kettlami według Damiana Hawrota:

  • nie zachowanie naturalnej krzywizny kręgosłupa podczas ćwiczeń, czyli garbienie się w odcinkach: piersiowym, lędźwiowym
  • koślawienie kolan podczas przysiadów i martwych ciągów
  • nie pilnowanie sztywności nadgarstka (zamknięta dłoń powinna być sztywno utrzymywana na przedłużeniu przedramienia, a nie luźno poddawać się obciążeniu wyginając się pod kątem prostym do przedramienia)

PM:
Jakie jest Twoje ulubione ćwiczenie z kattlebell i dlaczego akurat to?

DH:
Lubię wyciskać, więc moim ulubionym ćwiczeniem jest clean and press. Ćwiczenie składa się z 2 elementów, najpierw trzeba wykonać zarzut kettla a następnie wyciśniecie kettla nad głowę. Ćwiczenie świetnie rozwija mięśnie naramienne.


Polecam kanały Damiana:

 


Paweł Marciniak

Autor bloga Nauka Fitness Zdrowie




O blogu

Nauka Fitness Zdrowie to blog dla aktywnych fizycznie. Łączę nam nim rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Nauka Fitness Zdrowie jest wyłącznie blogiem informacyjno-rozrywkowym. Nie prowadzę porad medycznych, a wszelkie informacje zamieszczone na stronie nie zastępują indywidualnej konsultacji z lekarzem. Stosowanie się do treści zawartych na blogu powinno za każdym razem odbyć się pod nadzorem lekarza-specjalisty lub profesjonalnego trenera.

Paweł Marciniak


KONTAKT