O co chodzi z SuperFoods?


Czym jest superżywność i czy to marketingowa ściema czy naukowa wiedza? Przeanalizowałem sprawę i mam odpowiedź 🙂

Szukając definicji…

Prawdopodobnie ten termin, po raz pierwszy, został użyty w pewnej kanadyjskiej gazecie w 1949 roku, do opisu niesamowitych właściwości odżywczych pewnych… muffinów. Przyznać trzeba, że do dziś w naukowych opracowaniach, hasła superfoods raczej nie znajdziemy. To typowy termin z mediów społecznościowych i mediów tradycyjnych. Regulacji prawnej definicji też nie ma, choć już od 2007 roku na terenie Unii Europejskiej obowiązują przepisy mówiące o tym, co nie jest superfoods. Taki termin został zakazany dla produktów bez, potwierdzonych badaniami naukowymi, wyjątkowych właściwości prozdrowotnych.

Współcześnie przyjmuje się więc, że superfoods, a więc z polskiego superżywność, to produkty żywnościowe, które mają ponadprzeciętne cechy wpływające na zdrowie człowieka. W ten sposób opisano to po raz pierwszy w 1998 roku w magazynie Nature Nutrition, i tak już zostało.

Nie powinno nikogo dziwić, że owe nadzwyczajne właściwości dotyczą produktów odżywczych z grupy niskoprzetworzonej i pochodzenia naturalnego. Stąd listy tych superproduktów zawierają warzywa, owoce, soki, orzechy czy pszczeli miód. Moim zdaniem więc ten marketingowy chwyt, w postaci supernazwy, jeśli ma naukowe potwierdzenie w badaniach, jest zatem świetnym narzędziem do promocji zdrowej żywności. A to zasługuje na superbrawa.



Co to znaczy: super?

To pytanie również wymaga zgłębienia, bo tu też gotowych opracowań naukowych niestety nie ma. Ale listę cech superżywności, stworzyć można analizując to co dają nam konkretne produkty. Oczywiście nie wszystkie i nie w takich samych proporcjach, mają takie same aktywne biologicznie substancje. Oto więc właściwości superfoods, które sprawiają, że są one super:

  • witaminy i minerały na wysokim poziomie, a więc takim, który może pomóc w uzupełnianiu braków witaminowo-mineralnych
  • przeciwutleniacze, zwane również antyoksydantami (takie jak wit. C i E, flawonoidy, karoteny i kwasy fenolowe) na wysokim poziomie, czyli takim, który wspomaga naturalny system naturalizacji wolnych rodników w naszych ciałach
  • kwasy tłuszczowe w dobrych proporcjach, a więc mało nasyconych a dużo nienasyconych, w tym te wielonienasycone, takie jak omega-3 i omega-6
  • błonnik na wysokim poziomie, a więc przyjaciel naszego układu pokarmowego, w ilościach wpływających na organizm
  • probiotyki, czyli żywne drobnoustroje wpływające korzystanie na nasz organizm
  • prebiotyki, czyli substancje pobudzające wzrost wyżej wspominanych dobrych drobnoustrojów, które wspomagają nasze ciała
  • fitosterole na dobrym poziomie, czyli roślinne odpowiedniki cholesterolu, które wpływają na naszą gospodarkę tłuszczową
  • fitoestrogeny na dobrym poziomie, które pomagają w zapobieganiu wielu chorobom oraz pomagają regulować wspomnianą gospodarkę tłuszczową organizmu

Polski ogródek i superfoods?

Hasło superfoods nie brzmi jak z naszego podwórka. Najczęściej klikane w sieci przykłady superżywności to awokado, bataty czy mango. Ale polskie warzywa i owoce też są super. Nasze kiszonki, to wzór dla sztucznych probiotyków z apteki. Lubczyk ogrodowy czy kminek zwyczajny to tradycyjne polskie przyprawy o super mocy. Jeżyna, agrest czy pigwa to przecież bardzo polskie owoce, a ich właściwości to katalog zdrowia. Nie wspominając już o wracającym do łask topinamburze czy pasternaku, które są i smaczne i oczywiście zdrowe.

Deklarujemy, że jako redakcja portalu NFZ będziemy dla Was opisywać właściwości polskich superfoods, by Wasze zdrowie zaczynało się na Waszych talerzach!

Paweł Marciniak


POLECAMY


Paweł Marciniak

Redaktor naczelny portalu Nauka Fitness Zdrowie


Reklama



O nas

Nauka Fitness Zdrowie to portal dla aktywnych fizycznie. Łączymy rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Nauka Fitness Zdrowie jest wyłącznie portalem informacyjno-rozrywkowym. Nie prowadzimy porad medycznych, a wszelkie informacje zamieszczone na stronie nie zastępują indywidualnej konsultacji z lekarzem. Stosowanie się do treści zawartych na portalu powinno za każdym razem odbyć się pod nadzorem lekarza-specjalisty lub profesjonalnego trenera. Redakcja i wydawca portalu nie ponoszą odpowiedzialności za stosowanie porad zamieszczanych na stronie.


KONTAKT