Seks, czyli aktywność na zdrowie?


Czy seks to zdrowie? I co nam daje? A jeśli jest taki super, to jaki seks jest lepszym rodzajem aktywności? Zebraliśmy kilka badań, które rozwiewają tajemnice!

Przełamujemy stereotypy

Seks jest tematem tabu. To pierwszy problem. Jakby tego było mało, w badaniach naukowych w tematach seksualnych, dominują publikacje o chorobach wenerycznych, problemach genitalnych i rozrodczych oraz innych przyczynach wpływających negatywnie na aktywność seksualną.

Na szczęście znaleźliśmy kilka prac, które opisują aktywność seksualną w pozytywnym świetle. Okazuje się, że wiemy co w seksie jest zdrowego i jaki seks jest dobry dla naszego organizmu.

Nie patrząc na kwestie tabu, naszym zdaniem Terencjusz miał racje:

„Jestem człowiekiem; nic, co ludzkie, nie jest mi obce”

A więc do rzeczy…

Na początek zdefiniujmy kilka terminów, które padają w naszym artykule. Otóż „seks” rozumiemy jako stosunek między dwoma osobami. Osobną kategorię stanowi na przykład „masturbacja”, opisana tutaj jako zachowanie seksualne jednej osoby.

Otóż spore badania na grupie Szwedów pokazały zdecydowanie większe zadowolenie z własnego stanu zdrowia psychicznego u osób uprawiających często seks. Zdecydowanie gorszą opinię o własnej kondycji psychicznej miały osoby, które często się masturbowały. Te same badania pokazały, że kobiety, które często przeżywały orgazm waginalny w trakcie stosunku z mężczyzną, miały lepsze zdanie o własnym zdrowiu psychicznym niż te, które ten orgazm osiągały przez masturbację.

Inne badania, tym razem niemieckie, pokazały korelację między obwodem w talii i biodrach a częstością stosunku z inną osobą. Otóż szczupła talia i biodra oznaczała zdecydowanie więcej seksu u obu płci! Z innych badań, przeprowadzone w Niemczech, wynika, że u osób, które były narażone na stres, ciśnienie tętnicze szybciej wraca do normy, jeśli tego samego dnia uprawiały one seks. Co ciekawe, według tych badań, masturbacja nie daje takich rezultatów.



Kaloryczność seksu

Większość opracowań mówi, że na jeden stosunek spalić można średnio 144 kcal. Spokojny seks to ponoć około 80 kcal, a intensywny może dać nawet rezultat do 250 kcal. Na nasze szczęście przeprowadzono badania pokazujące intensywność metabolizmu przy czterech pozycjach seksualnych. W laboratorium badano pary heteroseksualne, mierząc zużycie tlenu, ciśnienie krwi i tętno. I tak wyszło, że najwięcej energii zużywa para kiedy facet jest na górze, trochę mniej kiedy kobieta jest na górze. Masturbacja znowu wypadła blado, w porównaniu do stosunku wagina-penis.

Szał ciał, szał mózgu

Według wielu badań na zwierzętach seks prowadzi do wzrostu poziomu dopaminy w jądrze półleżącym mózgu. To obszar zwany ośrodkiem przyjemności lub nagrody. Jest aktywowany w sytuacjach zaspokajania popędów, takich jak pożywienie czy właśnie zachowania seksualne, a także w trakcie wykonywania innych, niepopędowych czynności, ocenianych przez nas jako przyjemne.

Z kolei amerykańskie badania pokazują, że osoby często uprawiające seks mogą mieć średnio o 30% większy poziom immunoglobuliny A (IgA), która odgrywa ważną rolę w procesach odporności. Niektórzy sugerują przez to, większość odporność, na choćby przeziębienie czy grypę.

Seks może dać też lepszy wygląd. Przecież ze sportowego punktu widzenia seks wzmacnia przede wszystkim mięśnie ud i pośladków. A poprawa gospodarki hormonalnej naszego ciała, właśnie przez seks, może też dać dodatkowe korzyści na zewnątrz. W zorganizowanym w Wielkiej Brytanii doświadczeniu, grupa przypadkowych osób miała oceniać wiek innych przez lustro weneckie. Okazało się, że badani, którzy uprawiali seks średnio 4 razy w tygodniu, wyglądali przeciętnie o 12 lat młodziej, w stosunku do ich rzeczywistego wieku… Ci, którzy seksu uprawiali mniej, wypadli… staro!

Pozostaje napisać tylko… Na zdrowie 🙂

Paweł Marciniak


Paweł Marciniak

Redaktor naczelny portalu Nauka Fitness Zdrowie


Reklama



O nas

Nauka Fitness Zdrowie to portal dla aktywnych fizycznie. Łączymy rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Nauka Fitness Zdrowie jest wyłącznie portalem informacyjno-rozrywkowym. Nie prowadzimy porad medycznych, a wszelkie informacje zamieszczone na stronie nie zastępują indywidualnej konsultacji z lekarzem. Stosowanie się do treści zawartych na portalu powinno za każdym razem odbyć się pod nadzorem lekarza-specjalisty lub profesjonalnego trenera. Redakcja i wydawca portalu nie ponoszą odpowiedzialności za stosowanie porad zamieszczanych na stronie.


KONTAKT