Spożycie białka na noc – radzi Mikołaj Żegliński


Kwestie spożywania białka na noc, jak zawsze z naukowym podejściem, podsumowuje kulturysta naturalny Mikołaj Żegliński.

Zauważyłem, że wiele osób bagatelizuje spożywanie białka na noc. Tymczasem ja uważam, że jeśli podczas planowania makro nie rozkładamy go w miarę równomiernie na posiłki, to większą porcję należy uwzględnić właśnie przed porą nocną. Pogląd ten podyktowany jest kilku badaniom. Jedno z nich opublikowano w 2015 roku na łamach The Journal of Nutrition.

44 zdrowych mężczyzn poddano treningowi siłowemu w godzinach wieczornych. Jedna grupa spożywała przed snem odżywkę białkową (27g) składającą się z kazeiny (wolno wchłanialne) oraz hydrolizatu kazeiny (bardzo szybko wchłanialne) wraz z węglowodanami (15g), grupa druga – placebo.

Osoby spożywające białko z węglowodanami na noc odnotowały wyraźnie większy przyrost siły oraz masy mięśniowej. Warto dodać, że obie grupy miały taką samą wyjściową podaż białka (1,3g/kg) oraz całościową podaż kcal.

Jednakże po suplementacji odżywką, jedna z grup podniosła podaż protein do 1,9g/kg oraz całą energetykę diety, co może być bardzo istotne w kontekście interpretacji wyników. Mimo tych niedociągnięć w projekcie badania, profesor van Loon przekonuje, że podaż wolno wchłanialnego białka przed snem, może przynieść dodatkowe korzyści.

Z racji kilku innych publikacji mogących być przesłanką do słuszności tego poglądu, osobiście uważam, że solidna porcja protein, szczególnie tych nasycających nas aminokwasami na długi okres czasu, może być pomysłem bardzo trafnym. A co wy spożywacie przed snem jeśli chodzi o białko?

Mikołaj Żegliński GAINZ desire


Polecamy kanały Mikołaja

 


Zobacz także wywiad z Mikołajem o kulturystyce naturalnej!


Redakcja NFZ

Czekamy na Twój komentarz do naszego artykułu


Reklama



O blogu

Nauka Fitness Zdrowie to blog dla aktywnych fizycznie. Łączę nam nim rzetelne informacje z dobrą motywacją!

Nauka Fitness Zdrowie jest wyłącznie blogiem informacyjno-rozrywkowym. Nie prowadzę porad medycznych, a wszelkie informacje zamieszczone na stronie nie zastępują indywidualnej konsultacji z lekarzem. Stosowanie się do treści zawartych na blogu powinno za każdym razem odbyć się pod nadzorem lekarza-specjalisty lub profesjonalnego trenera.

Paweł Marciniak


KONTAKT